Grip op Kwaliteitszorg

Roerconsult gebruikt het Waarderingskader van de Inspectie van het Onderwijs als uitgangspunt voor verbeteren. Waarom? Omdat het helder is, eenvoudig is en door de sector zelf mede-ontwikkeld is.

Met het Waarderingskader kun je snel grip krijgen op je Kwaliteitszorg cyclus en dit gebruiken als onderlegger voor jullie verbetercultuur. Wij werken in 3 stappen:

Stap 1
Samen met je team gaan we na of jullie het Waarderingskader goed begrijpen en hoe dit overeenkomt met jullie huidige onderwijs en taal. Daarna doen we een zelfevaluatie. Dat geeft jullie inzicht in de sterke en minder sterke kanten van je school.

Stap 2
Aan de hand van de Zelfevaluatie interviewen we jullie. Samen met de Zelfevaluatie geeft dit een goed beeld en zijn jullie in staat om snel ambities die raken aan de basiskwaliteit (deugdelijkheidseisen) te identificeren en op te pakken.

Stap 3
Verbeterplannen maken met de Kwaliteitsposter! Samen met je team ontwikkelen we een gedragen en visuele weergave van jullie plannen. We identificeren de key-interventies en prioriteren. Tijdens het ontwerpen bieden we de mogelijkheid tot coaching, herregistratie en ontwikkelen van jullie eigen kwaliteitskader.


Stap 0
Eigenlijk zijn we weer aan het begin gekomen. Stap 4 is ook stap 1 in de cyclus volgens het Waarderingskader (SKA1, SKA2 en SKA3).
In deze overgangsfase monitor je en stel je bij waar nodig. Eigenlijk is dit het kloppend hart van Kwaliteitszorg! De PDCA cyclus is nu volwaardig in gebruik bij jullie. Het is tijd om weer een zelfevaluatie te doen en anderen te vragen deze ook in te vullen: Ouders, Leerkrachten en Leerlingen.

Wil je meer weten over onze werkwijze? Stel je vraag gerust:

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.
School, Bestuur of anders
Primair Onderwijs, Voortgezet Onderwijs…
Op welke wijze wil je contact?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *